Thursday, February 10, 2011

Guru yang ikhlas... ikhlas ke dia?

amik dari forum

SAYA ingin memberi reaksi kepada pandangan saudara Norhisyam Mohamad dari Kuala Kedah di ruangan ini pada 3 Februari 2011 mengenai Jawatankuasa Khas mengkaji beban tugas guru.

Masyarakat Malaysia sering kali diperdengarkan dengan keluh-kesah warga guru yang mengatakan mereka banyak kerja, kerja sampai ke rumah,waktu cuti pun dipanggil bekerja dan seribu macam lagi. Namun tidak ada statistik sebenar yang menunjukkan bahawa warga guru ini adalah benar-benar dalam keadaan tertekan.

Saya telah berkhidmat sebagai guru mulai Disember 1992 sehingga kini. Saya berasa malu dan bersalah jika mengaku terbeban dengan kerja mendidik. Rasionalnya:

* Hampir setiap guru hanya akan diberikan tanggungjawab mengajar minimum dengan enam waktu seminggu dan maksimum 25 waktu seminggu.Secara purata ramai daripada di kalangan guru hanya diberi waktu mengajar 16 waktu seminggu. Satu waktu bersamaan 30 minit atau paling lama 40 minit. Secara purata kebanyakan sekolah rendah atau pun menengah menggunakan satu waktu bersamaan dengan 30 minit sahaja.Purata waktu mengajar guru ialah 16 waktu X 30 min= 480 minit atau lapan jam seminggu iaitu bersamaan satu hari bekerja penjawat awam yang lain.

* Tugas-tugas khas selain daripada kurikulum akan diberikan dengan agihan saksama. Berdasarkan pengalaman saya sebagai pengurusan sekolah,seorang guru akan diberikan satu tugas khas dan satu tugas kokurikulum.Misalnya, jika seorang guru diberikan tanggungjawab guru kelas atau tingkatan, ketua rumah sukan, ketua persatuan atau kelab dan jawatan berupa tanggungjawab ketua, maka guru tersebut tidak akan diberitanggungjawab lain kecuali sekolah kekurangan guru.

* Tugas menanda buku kerja pelajar, menanda kertas ujian atau peperiksaan dan menyediakan kertas soalan adalah tugas hakiki guru.

* Guru-guru wajar mengetahui dengan jelas tugas hakiki mereka. Jika tidak mengetahui, sila rujuk kepada SPP [Panduan tugas hakiki Pegawai Perkhidmatan Pendidikan].Tolong rujuk Falsafah Pendidikan Kebangsaan,Falsafah Pendidikan Guru, Visi, Misi dan Objektif Kementerian Pelajaran. Lihat juga Tonggak 12 dan semua jenis Perintah Am,Pekeliling Perkhidmatan dan panduan-panduan perkhidmatan guru yang lain.

Guru sebenarnya tidak terbeban dengan tugas hakiki yang ada kecuali mereka sendiri yang membebankan diri mereka. Alasan saya:

* Ramai guru yang terlibat dengan pelbagai aktiviti ekonomi seperti jualan langsung, insurans, jualan runcit (kain tudung, baju, kain pasang, tuisyen, kedai burger dan seribu macam lagi). Cuba rujuk laman sesawang seperti Facebook, kita akan jumpa kebanyakan penjawat awam termasuk guru menguar-uarkan produk jualan mereka dalam Facebook.

* Masa mengajar bukanlah berterusan. Pihak pengurusan sekolah tidak akan berlaku kejam. Setiap guru ada masa senggang.

Misalnya, jika guru A telah mengajar tiga waktu sebelah pagi, maka pada waktu empat dan lima, lazimnya beliau akan rehat. Ada juga yang tidak mengajar seharian.

* Guru teknik, guru vokasional dan guru Kemahiran Hidup mempunyai masa mengajar yang lebih senggang. Ada di kalangan mereka yang mengajar tiga hari sahaja dan dua hari akan bercuti daripada mengajar. Purata mereka mengajar tidak lebih daripada 14 waktu seminggu kecuali guru yang mengajar Kemahiran Hidup. Ada yang sempat mengambil projek membuat pagar, membaiki kenderaan luar, mengecat kereta luar, membuat pendawaian rumah dan bermacam kerja lagi dalam waktu kerja.

* Ustaz-ustaz juga tidak ketinggalan menyampaikan ceramah berbayar di merata tempat tetapi tugas hakiki mendidik pelajar terabai. Kalau tidak masakan ada pelajar yang masih tidak mengenal huruf jawi dan tidak boleh membaca al-Quran.

* Guru-guru juga sibuk dengan kejohanan sukan diri sendiri, bukan untuk pelajar. Ada yang terlibat dengan kejohanan sehingga seminggu lamanya, sedangkan ia hanya peringkat dalaman sahaja. Jika peringkat kebangsaan hanya setakat itu sahaja kerana tidak ada kejohanan sukan dunia untuk warga pendidik. Masalahnya anak murid yang terabai maka berlakulah guru tidak habis silibus.

Saya meminta mana-mana pihak, terutama golongan guru, agar memberi dan menunjukkan bukti imperikal bahawa mereka (lebih kurang 126,171 guru lelaki dan 279,545 guru perempuan) adalah dalam keadaan tertekan.Tunjukkan juga berapa ramai guru yang dirujuk kepada Lembaga Perubatan kerana masalah mental disebabkan ‘Beban Tugas’.

Saya menyeru semua warga pendidik iaitu guru, Pensyarah Guru,Pensyarah IPTA & IPTS agar menilai diri dan memahami fungsi kita sebagai pendidik. Jika kita tidak boleh, maka ada pekeliling yang dikeluarkan oleh kerajaan untuk kita melepaskan jawatan kita dan carilah kerja yang sesuai dengan kita.


Mokhtar Sabah
Keningau, Sabah.

P/s:- Menarik ni sorang guru memberikan pandangannya..nampaknya dia ikhlas.....so..apa kata para2 guru sekian?...anda ingin menafikannya ke?..
(ni komen seorang moderator bias kat Current Issues)

komen aku:
kalo dok kat ceruk pedalaman, mmg la best...
takde orang nak pantau sangat pon
meh la datang sekolah i... jadik guru kat sini setahun ye...
tah2 yang tulis artikel ni bukan guru pon...hahhaa
dan dia juga perlu sedar bile tanggungjawab tak lagi diberikan pada dia
bukan bermakna dia tu dah bagus...
mungkin sbb orang dah jelak lagi menyampah kat dia
n dia sebenarnye berjaya ke didik anak murid dia?
beban kita sebagai guru tu berbeza, tapi orang pandang kita secara streotype
semua anggap, guru balik 1.30, pastu kat umah terbongkang... bulan 12 cuti...

abeh, anak ko yg SPM, tu sape yg bertugas? surat2 kebenaran untuk anak ko wat lawatan tu sape taip? program2 kat skolah tu sape yang hadap? ade pegawai lain datang jenguk tolong potong bawang segale? prrfffffftttt

HARAP KAKA EZLIN MEWUJUDKAN PROGRAM MENANGANI STRESS UNTUK GURU :P

3 comments:

  1. untuk ko sesuai la, hehehe... dlu dah penah ade LDP mcmtu klu xsilap (^_^)

    ReplyDelete
  2. iols suker pandangan Mokhtar Sabah itew.... may be sebab iols bukan cikgu @ guru

    on the other hand - terima setiap pandangan orang dengan fikiran terbuka.... walopon anda rasa nak tumbuk2 muka orang iteww! mana tahu - ada satu - dua kebenran di situ...

    chill hoccay!

    ReplyDelete
  3. mad: untuk aku ke? adakah aku kelihatan seperti makan gaji buta? T_T

    kaka milo: tugas guru ni berbeza ikot tempat, pengetua, dan kehendak negeri tu... kalau cam dia ok, jgn la men'generalisasi'kan semua cikgu dapat macam apa yang dia dapat.

    saya suka mengajar dan mengajar...
    yang lain-lain di luar bidang kerja saya, saya akan pertimbang kalau termampu... tapi kalau dah tahap kerja orang lain, kite kene settle n bile bermasalah, kite kene maki, tak ke hangin..

    ReplyDelete