Friday, January 21, 2011

Serunding orang miskin :(

erm... hari ni makan serunding yang beli dari Kak Che'
bila makan ni teringat serunding kelapa yang aku n kakak selalu buat masa hari raya...
resipi dari mak

bahan-bahan dia mestilah kelapa parut (biasa kelapa dewasa - means tak muda tak tua),
dan segala jenis rempah yang dikisar... kalau dulu gigih menumbuk...
bahan tambahan ialah daging lembu (kerbau pon boleh) dipotong dadu (ala... asalkan kecik dah ok)
dan terpaksa menggodak (kacau la) dari kelapa tu basah sampai la kering... lebih 3 jam ok... gigih la

masa kecik-kecik aku kurang gemar serunding ni... dah masuk umur 20an baru la rasa nikmat dia...hahaha (adakah tekak aku da semakin tua? oh no...)

rasa? sedap la... haha...

bila aku kat bandar, aku cam takleh terima serunding yang orang Malaysia selalu makan... patut la mahal... daging tu dicarik halus-halus pehtu masak ngan rempah... gilo... lembu sekor dapat baper banyak je...

alkisahnya, serunding kelapa yang aku buat tu katanya orang Jawa selalu buat... yela kan... daging kan mahal... so, kreatif la cket...hehehe
tapi sodap... ko mampooo jah...

cuma aku agak terkilan, bila aku bercakap pasal serunding kelapa yang enak tu, tiba-tiba ada orang menyampuk...

ALA... TU SERUNDING ORANG MISKIN, MANA NAK SAMA NGAN SERUNDING DAGING PURE NE...

sentap ok... ye.. aku tau tu serunding tu asalnya dibuat oleh orang miskin... tapi kan benda tu sekarang dah jadi tradisi... btw, orang yang cakap tu pun orang jawa... dasar tak sedar diri...

dalam hati cuma terbit satu je ayat... akak, dengan serunding ni la, hari raya saya berseri... dengan serunding ni jugak, saya akan ingat mak saya sentiasa...
dan serunding ni jugak mengingatkan saya pada jati diri saya... ye... saya orang miskin... dan itu lah yang mendidik saya menjadi manusia...

tapi... pedulikan semua itu...
saya menghargai makanan...
makanya mana-mana makanan pada aku ada nikmat dan citarasa tersendiri...

serunding orang miskin? ye... ianya memang miskin pada orang yang sangka ia miskin
tapi pada aku, serunding tu kaya dengan perisa dan memang terasa nikmatnya semasa mengunyah daging serunding tu... kan kan :)

1 comment:

  1. iols suker gak serunding ni
    makan ngan roti
    tak kira lah serunding apa pun
    janji serunding - dan sedappppppp!~
    hak hak hak

    ReplyDelete