Sunday, August 22, 2010

abah aku

abah adalah seorang yang garang masa muda (kata akak n abang aku) bengis... aku penah kene sebat dengan ranting sebab tak dengar dia panggil. yang best ade akak cakap ngan muke selamba (ingatkan ko dengar) <<< sengal

bile dah usia macam ni, aku sedar beberapa perkara. banyak positif bapak aku neh.

1. bile tanam pokok kat kebun baru, biasanya esok abah akan check semula. yang pasti akan ada pokok yang tunggang terbalik. biasa la kan. kebun jauh dari rumah. babi, monyet semua ghairah tgk benda baru. yang babi sibuk la time tu nak cari cacing semua... monyet la rajin sangat tolong buang daun-daun pokok tuh. apa abah cakap?

Ala... dia (binatang tu) nak bagitau, kite salah tanam ni. tu yang dia betulkan kedudukan pokok tuh. lubang kurang dalam. yang jiran satu lagi tu pulak kata, daun tu dia buang sebab dah layu.

dan abah dah spare anak pokok baru. dia akan tanam lebih dalam, letak racun keliling pokok... amik ko...hehehe

2. pemurah. walaupun abah bukan orang kaya. dia cuma penoreh getah dulu. tapi kalau time dia dapat duit jualan getah tu, dia akan beli roti banyak-banyak lepas tu bagi kat anak-anak jiran. kadang-kadang gula-gula.

walaupun kadang dia kesal dengan sikap anak-anak jiran tu. ade sekali tak cukup, lepas tu dorang baling2 batu kat rumah kitorang. ade sekali dorang baling tanah kat umah (imagine tanah laterit tu kene hujan. macam lumpur)

tapi dalam kesal, abah kata, alah budak... pastu dia tetap belikan...

3. tak dendam. selalu je orang pedajal family kitorang. dari secara fizikal, mental, sampai tahap bomoh. ade sekali dia berubat. dan jelas memang tau sape yang buat.

bile tukang ubat tu tanya, nak pulang semula ke? abah kata:

biar je la... asalkan aku dengan keluarga aku sihat. nak gaduh-gaduh dia jiran kita...

4. setia. memang cinta setia abah kot.
abah pernah nak lari sabah sebab nenek tak kasik kawen ngan mak.
ramai anak dara gilakan abah masa muda. daripada cina, india, semua nak. tapi abah layan cam kawan lain.
dan bila mak pergi, abah tak pulak dengar ura-ura nak kawen lain. cume time balik tu abah salu nangis bile teringat mak...

ya... seorang ayah tidak akan meluahkan kasih sayangnya melalui kata-kata...
dia tunjuk dari perbuatan

adakah aku mampu buat macam abah?

No comments:

Post a Comment