Tuesday, October 6, 2009

Berkawan Bukan Bermakna Memiliki

ungkapan ni selalu aku ingat selepas aku belajar satu subjek Pengantar Dakwah kalau tak silap... dalam tu ade la pertanyaan tentang kawan...pesanan dia ialah Apabila Berkawan, Bukan Bererti Kita Memiliki Sahabat...

ungkapan tu aku ingati dalam mengenali erti persahabatan, kawan. Aku berusaha untuk tidak bersikap seolah-olah aku memiliki kawan-kawan aku...
kenape? sebab aku sendiri rasa rimas apabila kawan membuat kita seolah-olah dia memiliki kita...
semakin lama, aku semakin kurang untuk mengongkong kawan an hingga sekarang, aku takut untuk bergantung harap pada kawan aku...

tapi ada la pulak masalah lain apabila kita melihat situasi tu depan mata kita...
kes seorang kawan berkawan seolah-olah kawan tu milik dia...

aku berkawan dengan semua orang...dan pastilah kita berborak semua kan...tapi dalam satu keadaan ni, ada yang aku perhatikan, apabila aku berborak ngan kawan sorang ni (aku namekan sebagai A), kawan yang sorang lagi ni (just call as B) akan cepat-cepat potong cakap aku...kalau aku berborak ngan A pasal air terjun misalnya, B pon akan cakap macam tu. kalau aku bercerita pasal sesuatu, maka B pun akan bercerita pasal benda yang sama dan haruslah cerita aku akan mati macam tu je...

mula-mula aku tak perasan...tapi lama-lama makin nampak...
mula-mula aku taktau nape...tapi lama-lama makin sedar....

dia amat risau aku dekat dengan A tuh...hahaha...so funny...
kadang-kadan bila aku bercerita dengan rancaknye, nampak jelas B akan gelisah dan berusaha untuk menarik perhatian A dalam apa jua cara sama ada menyanyi, atau memotong cerita, atau kuis-kuis A, atau rapat-rapatkan badan...ewww...

ahahahaha...kadang-kadang nampak la A tak selesa tapi most of the time dia ok...
cumenye ianya akan sekadar menyusahkan orang lain atau sekeliling yang kadang-kadang susah nak berinteraksi secara serius dengan A...

dan bila pegi mane-mane, pada aku, its ok kalau nak keluar dengan siapa pun... tapi ape perasaan kalau tibe-tibe anda di suruh berjalan ngan orang lain sedangkan u ols dalam satu team... sekali aku terkena daaa... ade la sekali, aku berjalan merayap berlima, so aku jalan la...tibe-tibe si B kate 'jom gi sana, raman, ko gi la jalan ngan X, aku ngan A je gi...'

hello... perlu ke ko nak atur aku jalan dengan sape...hahaha... but i just say ok... but at that time, aku blah n jalan sorang-sorang sbb kalau nak tunggu X, jenuh lambat memilih...hahaha... kalo jalan sorang-sorang leh gak tengok barang ngan rileksnye... kan kan...

and the other time bile aku dah kumpul balik, aku berborak la ngan A, and suddenly si B panggil ala-ala nak sembunyikan something...ropanya nak amik gambar je...hadoi yay...

what ever la kan... yang penting i yakin, my picture is more gojes okeh...hahahaha...like i care :P

so, itulah nak citer sebenarnye... maybe one time dedulu, aku ada buat macam tu... tapi aku rasa la kan, aku just berkecil hati kalau kawan tinggalkan aku, tapi aku tak kesah kawan aku nak borak, kawan ngan siapa... btw, ade sesetengah masa, kawan aku tu yang dok cari aku...hahahaha...

tapi bila berdepan dengan situasi macam ni, kadang-kadang kecik ati, geram, kelakar, nak gelak...macam-macam lagi la... yang paling best selama ni membahasakan diri aku-kau, lately, dah bahasakan diri ngan nama sendiri...hehehhe... ape-ape aje la... yang penting, orang yang paling best untuk didengar menyebut nama sendiri ialah Anon ngan Azwa... so sweet...both my friend is really gojes <3

erm... so, adakah
1. Anda berkawan dalam konteks memiliki?
2. Anda biasa-biasa je
3. Anda rupanya terjebak dengan kawan yang bersikap seolah-olah memilik anda
4. Anda rasa nak terajang je orang camni ke Benua India nun (eh...India tu bukan benua kan) hehehehe

2 comments:

  1. kwn ko si 'B' tu suke si 'A' kot..huhuhu..

    ReplyDelete
  2. ahahahaha...
    memang la suke...tapi kan ke motip sesame lelaki gitup.....nak berjelesan lagik.... :P

    ReplyDelete